Under kriser håller vi i det som vi är vana vid. Efter kris tänker vi suktande efter nytt. Då är det naturligt att fundera på vad man kan, vem man är och vad man vill.
Tyvärr är det många som bortser från att fundera på organisationskultur kopplat till just detta.
Kultur är de sociala mönster som växer fram i en grupp mellan människor. Både stora som små organisationer och arbetsplatser utvecklar sina oskrivna regler om hur man ser på olika saker, hur man “får” bete sig och inte, vad är kundservice osv. Ofta är det osynligt vid en första anblick, många gånger inte tydligt kopplade till de grundvärderingar som företaget står för och även outtalat. Det brukar det bli tydligt vid en omorganisering, ett uppköp eller utförsäljning/outsourcing av delar av en verksamhet. Merging-processen kan då bli svår och kostsam.
Att byta jobb/uppdragsgivare innebär att du byter kultur, även om de kan likna varandra. Ibland kan det räcka att byta avdelning inom en stor organisation för att märka detta. Vi har mött många människor som säger sig vilja byta inriktning på yrkesval helt. Efter genomlysning av allt kring person, styrkor, svagheter, värderingar kopplat till drömmar i en tydlig process så kommer det många gånger fram att det inte är rollen som är fel utan det är organisationskulturen. Omedvetet om detta är det vanligt att hämmas eller leda sig fel av sin tidigare kultur om man inte har verktyg att analysera sina erfarenheter.
Varför ska du fundera på den organisationskultur som du kanske funderar på att lämna kanske du tänker?
För att den kultur du verkar i till stor del avgör hur tillfredsställd du är i ditt arbete. Du ser även tydligare vilka frågor du ska ställa till din nästa uppdragsgivare. Helst innan du signar nästa kontrakt.
Vill du veta mer så följ oss på ledamedvetet.se
Vilka osynliga regler finns hos dig på din arbetsplats?
Vilka vill du slippa?
Vilka gillar du?