Under kriser håller vi hårt i det vi har. Efter kris suktar vi efter nytt. Då är det bra att fundera på vad man kan, vem man är och vad man vill.
Tyvärr är det många som bortser från att fundera på organisationskulturen och hur den är kopplad till just det. Jag kan vara riktigt bra på något, bara inte just där.
Kultur är de sociala mönster som växer fram i en grupp mellan människor. Både stora som små arbetsplatser utvecklar sina oskrivna regler om vad som gäller där. Allt från hur man “får” bete sig och inte, vad kundservice är till hur vi hälsar på morgonen osv. Olika självklarheter för olika människor.
Ofta är de osynliga vid en första anblick och många gånger inte praktiskt förankrade till de grundvärderingar som företaget kommunicerar inåt och utåt. Det blir ofta tydligt vid en omorganisering, ett uppköp eller en outsourcing. Processen att få ihop den nya organisationen med önskat resultat kan då bli onödigt svår och kostsam.
Byter du jobb eller uppdrag så byter du också organisationskultur, även om de kan likna varandra. Ibland kan det räcka att byta avdelning inom en stor organisation för att märka detta.
Vi har mött många människor som säger sig vilja byta yrkesinriktning helt för att de tröttnat. Efter genomlysning av hela personen, dess styrkor, svagheter och värderingar kopplat till drömmar i en tydlig process landar det många gånger i att det inte är rollen som är fel utan det är organisationskulturen som är fel för hen. Omedveten om detta är det vanligt att man hämmas eller leder sig fel “färgad” av sin tidigare kultur.
Vad vinner du mer på att analysera den organisationskultur som du kanske funderar på att lämna?
Jo efter genomgången process blir det också tydligare vilka frågor du ska ställa till din nästa potentiella uppdragsgivare för att säkerställa att du uppnår det du vill.
Helst innan du signar nästa avtal.
Vilka osynliga regler finns hos dig på din arbetsplats?
Vilka vill du slippa och vilka gillar du?
Vill du veta mer så följ oss på ledamedvetet.se där vi inom kort erbjuder webinar om karriärprofiler.